20100425

Hvit måned meg en viss plass!

Søndag. Atter en søndag. Ute skinner sola. Himmelen er blå. Fuglene skralter og holder et umusikalsk spetakkel. Og jeg har dessverre verken våpenkort eller fuglehund.

Det er lenge siden jeg har våknet en søndag uten at noen var slem og krympet hodeskallen min mens jeg sov. Jeg kan nå prale med at jeg har vært ute til langt på morgenen UTEN å drikke alkohol. Grunnen er simpel. Fredag var jeg på voksent fødselsdagselskap. Og der ble det servert særdeles voksne drinker. Hvilket igjen medførte at jeg oppførte meg som normalt - veldig barnslig. Jeg var både morsom og alvorlig. Glad og trist. Lyvende og ærlig. Tverr og real. Arrogant og elskverdig. Dog, i nekrologen over mitt sosiale liv bør det påpekes at disse sinnstilstandene alle fant sted til feil tidspunkt. Det vil si, når jeg skulle ha vært et avbilde av empati, var jeg istedet en foraktelig heks. Like lite som at når seriøsitet ble forlanget av meg, stod jeg bare der og var ignoranse personifisert. Forøvrig kan jeg bare meddele om at voksne Onde Damer som spiller luftgitar er like appellerende, morsomt og sexy som drukning av søte hundevalper.

Lørdag - eller i går - våknet jeg opp med noe som skal nedtegnes i krønikene som millenniets verste bakrus. Ikke bare at jeg hadde smerter INNI hodet (utrolig hvor smertefullt tomrom kan være), men jeg hadde til og med smerter RUNDT hodet. Hva jeg nå mistenker meg selv for å være et ufrivillig forsøk på å slå en selv bevisstløs, har jeg lørdagsmorgen prestert å smelle bakhodet mot veggen bak senga. Ikke nok med at bakhodet bare var/er en stor tegnefilm-aktig kul, jeg hadde Gud hjelpe meg like vondt foran. Potensialet for at jeg også har gitt meg en selv på tygga er definitivt til stede. Litt som "Jeg slo et slag for volden, og fikk meg en på truten".

Siden jeg valgte å motstå alkoholens fristelser i går (og de kom på løpende bånd), er det ikke mye å berette om. Berlin i edru tilstand går fint an - spesielt når man fredag var så ufyselig full at det rakk for to dager. Nå er det bare å samle krefter til neste helg. Da er det 1. Mai, og jeg skal til Kreuzberg og se på demonstrasjoner, gatekonserter, og hvem som vinner slaget om gata mellom venstre-autonome og politiet. Og med litt hell og selvdisiplin blir jeg IKKE å spille luftgitar.

1 kommentar:

  1. Jeg har en idè! Du kan drikke te istedet for alkohol! Jeg kan anbefale alle tesortene du sendte meg. Tusentusentusentakk!

    SvarSlett