20100626

Fine Fredag

I en av "Ringenes Herre"-filmene er det en scene med Faramir og Boromir hvor de nettopp har vunnet et slag i Osgiliath. I seiersrusen sier Boromir følgende til Faramir:

"Remember today, little brother, for today life is good"

Og det har også min fredag vært. Jeg har hatt en drømmefredag. Akkurat slik jeg liker den. Etter endt arbeid var jeg hos manikyristen min, og har nå akk så vakre negler. Flinke, flinke Zuzana. Etterpå var jeg en svipptur innom "Greta & Lois" og kjøpte fine, fine klær. Snille og dyktige Lea som alltid lurer meg ut i økonomisk vanry med kjoler og bukser, topper og jakker som hun alltid sier jeg må prøve "bare for å se hvordan det ser ut". Av og til er det greit å være en levende Barbie-dukke. Særlig når man får rabatter. Og idag var det helt riktig.

Resten av ettermiddagen var jeg hos verdens beste frisør - Stefan - og ble skjemt bort etter alle kunstens regler. Fine, fine frisøren. Kan endelig vise meg ute blandt mennesker igjen.

Begynnelsen av kvelden tilbrakte jeg sammen med denne herremannen:


Herr Udefinert altså ... eller D. Vi gjorde noe vi faktisk kan veldig godt. Se på film sammen. "The Imaginarium of Doctor Parnassus". Og mate hverandre med mango.

Rundt ti i kveld dro jeg til Dussmanns i Friedrichstrasse. Dussmanns er en stor bokbutikk, og de har et relativt greit utvalg i engelskspråklige bøker. I tillegg har de åpent til midnatt, og slikt passer meg utmerket.
Jeg har i kveld handlet inn min "Sommer 2010"-lektyre:



(Ignorer strikke-bøkene, de lå allerede på bordet. Og ja, jeg strikker av og til. Har sikkert Berlins største samling av enslige strømper, da jeg aldri orker å strikke den andre)

I løpet av årene har det utviklet seg et lesemønster hos meg. Vanligvis pleier jeg å tilbringe sommermånedene med krim og annen relativ lett litteratur. Høsten er pliktlesing av Bjørneboes "Bestialitetens Historie" før jeg fortsetter med klassiske verk. Jula forsvinner i julegave-bok-lesing, og fra januar og utover leser jeg hovedsaklig populærvitenskapelige bøker hhv. faglitteratur om hva enn som interesserer meg i det gitte øyeblikket. Forsommeren forsvinner i et sammelsurium av tullebøker (typ: "Elephants on Acid") og moderne romaner (typ: Zafons "Shadow of the Wind").

Dog, kveldens innkjøp bærer vitne om at jeg er i ferd med å bryte med mine egne vaner. For her er listen over hva jeg skal lese i sommer:

1) "Science: A four thousand year history" av Patricia Fara.
Fordi jeg synes historie er interessant. Og synes naturvitenskap er interessant. Og naturvitenskapens historie er kjempeinteressant.

2) "Rätsel und Geheimnisse der Kochkunst" av Hervé This-Benckhard.
Fordi jeg liker å lage mat, og samtidig vite hva som skjer med maten. Og fordi boka gir naturvitenskapelige forklaringer på hva som skjer.

3) "The Big Questions: The Universe" av Stuart Clark.
Fordi jeg er Den Onde Damen og derfor stiller store spørsmål.

4) "50 mathematical ideas you really need to know" av Tony Crilly.
Fordi jeg er Den Onde Damen og dermed må vite slikt. Og fordi jeg interesserer meg for matematikk. NEEEEEERD!

5) "13 things that don't make sense" av Michael Brooks.
Fordi Newton, Einstein, Schrødinger osv. ikke lar seg forene sånn helt uten videre. Forøvrig også gode kapitler om homeopati og placebo-effekten.

6) "Die Kunst der Liebe" av Erich Fromm.
Fordi det er en klassiker innen psykologi-litteratur. Og fordi terapauten min anbefalte meg å lese den.

7) "Mit der Reife wird man immer jünger" av Hermann Hesse.
Fordi jeg forelsket meg i Hesse da jeg leste "Siddharta" for mange år siden, og hans språkbruk er en av grunnene til at jeg orket å lære tysk.

8) "The Elegant Universe" av Brian Greene.
Fordi Brian Greene er så sabla kjekk. Og fordi boka bl.a. omhandler string-teorier.

9) "The Greatest Show on Earth" av Richard Dawkins.
Fordi jeg liker Richard og er enig i det meste av hans syn hva evolusjon angår sammenlignet med kreasjonister eller de som tror på "intelligent design".

10) "The Ancestor's Tale" av Richard Dawkins.
Fordi det er et kapittel om haier og deres utvikling. For noen år siden leste jeg "Nachrichten aus einem unbekannten Universum" av Frank Schätzing. I boka beskrev han en megalodon - en kjempehai altså. Siden har jeg vært fascinert av disse megalodonene. Richard vil sikkert fortelle meg mer.

Altså og ergo. Denne sommeren skal jeg hovedsaklig gi meg naturvitenskapen i vold. Dessuten har bøkene nr. 9 og 10 bilder hvis jeg skulle bli lei av å lese. He he.

I det henseende ønsker jeg å vite hva dere leser. Hvilke lesevaner har dere? Hva står på Sommer 2010-programmet? Er det noen favoritter der ute? Er det noen anbefalinger? Er det noe man ikke bør lese? Er det noe man bare må lese?

Og nå skal jeg gjøre to ting. Gå til sengs med bøkene mine, for senga er skiftet på i anledning ervervelsen, og så feire med Cæsarsalat og bare kose meg til jeg sovner av. God natt!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar