20100610

Og nå?

Som jeg skrev tidligere i dag, skulle jeg altså ha den store samtalen med D i dag. Og ja, vi hadde en samtale. Men ikke at jeg forstår så mye mer nå i retrospekt hva nødvendigheten angår. Vår felles fortid ble diskutert, feilgrep fra begges sider, hva man skulle ha sagt og ikke ha sagt, hva man skulle ha gjort og ikke ha gjort, og hvordan veien videre kan se ut . Selvsagt lot jeg ham få høre hva jeg mente om hans beteende. Men istedet for å pakke det inn i min sedvanlige verbale galle, ga det seg slik at alt jeg sa ble sagt i en normal omgangstone, uten bitterhet, uten sarkasme. Og kanskje derfor fikk jeg endelig muligheten til å forklare for D hvordan jeg føler det - uten stadige avbrytelser. Samtalen vår er kanskje en av de mest siviliserte vi noensinne har ført. Saklige, begrunnete eksempler og kontraeksempler. En rettergang uten drama. Stridsøksene ble lagt til side, og istedet ble fredspipene hentet frem.

Selvsagt hadde jeg "eksamensnerver", og de tretti pluss gradene som hersket ute, samt høy luftfuktighet hjalp ikke noe særlig på klamme hender. Dog, når det viste seg at samtalen vår skulle omhandle livet "vårt" i fortid, nåtid, og fremtid bredte det seg en ro i meg. Dette er temaer jeg kan. Og kanskje var det læreren i meg som forhindret at det hele kulminerte i en følelsesladdet affære med tårer og banning, kjeftig og beskyldninger. Og kanskje var det det faktum at D og jeg en gang stod hverandre veldig nær, og derfor ikke behøvde "spillet for galleriet". Og kanskje var det fordi D trengte å prate med noen som har forståelse for enkelte av hans vidløftigere planer og idèer. Jeg vet ikke.

Men. Om det var hetebølgen som har holdt Berlin i bann i dag, om det var for "gamle dagers skyld", om det var animalsk tiltrekningskraft, om det var - jeg vet ikke hva - endte det med at vi ga oss den kjødelige lysten i vold. Og nå sitter jeg her og vet at dagens samtale ikke ga meg noe videre utover at vi pratet fredlig sammen. Dagens samleie derimot ga meg bekreftelsen at jeg på langt nær er over ham. Faen.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar