20101021

Morsom trivia

Jeg kjeder meg. Så jeg sitter og leser Wikipedia. Nå vet jeg følgende:


- En erigert penis har et blodtrykk på 1200 Torr hhv. ca. 1,6 bar. Dette er ti ganger det arterielle blodtrykket ellers i kroppen. 
- Hvis man blir brent av en brennmanet, er varmt vann et mer effektivt lindringsmiddel enn eddik, da det varme vannet deaktiverer giften raskere enn eddiken. Et bad i vann som holder 45 grader   Celsius i minst fire minutter skal visstnok gjøre susen. Både eddik og varmt vann deaktiverer nematocystene som er blitt utsondret ved kontakt med maneten.
- Etter slaget ved Trafalgar måtte Napoleon gi opp planene om invasjon av England
- Homeopati har mindre effekt jo bedre forskningsstudiets utførsel er. Med andre ord - homeopati er visstnok bare humbug. 
- Kaka "Grønn Genser" har visstnok sin opprinnelse i et bakeri i Tromsø
- Dialektikk er et begrep innen filosofien som vektlegger hvordan motsetninger antar et høyere plan. En tese fører til dannelsen av en antitese, og denne stridigheten tese vs. antitese resulter i dannelsen av en syntese, hvilket igjen blir en tese på et høyere plan.
- De sju frie kunstene fra middelalderen var: dialektikk, grammatikk, retorikk (trivium) og astronomi, aritmetikk, geometri, musikk (quadrivium)
- De sju dødssyndene er:
  1. Vrede
  2. Misunnelse
  3. Grådighet
  4. Begjær
  5. Hovmod
  6. Latskap
  7. Fråtseri
  - jeg har alle


Og nå flesker sannelig latskapen til. Jeg orker ikke skrive mer. Ha det!



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar