20110117

Du skal holde hviledagen hellig ... som om!

Altså, jeg er humanist av såkalt religiøs overbevisning. Men av og til blir jeg litt kristen og ber til Gud. Som på lørdag. Da var jeg skikkelig på luggeføre. Årsaken stod fortsatt på kjøkkenbordet. Seks tomme vinflasker, to tomflasker vodka, ei halvfull/halvtom flaske appelsinjuice. Tror appelsinjuicen må ha vært dårlig. Dessuten la det en lapp på bordet. Jeg får visstnok ikke være brudepike alikevel. 


Men la oss nå spole fredagsfilmen litt tilbake, slik at alt får sin logiske forklaring. Fredagkveld dro D og jeg på en anstendig matbutikk. Jeg elsker store matbutikker. Velassorterte matbutikker. Matbutikker hvor varene er pakket ut og ikke står i kartongen de ble levert i. Jeg liker fulle ferskvaredisker og hyllemeter på hyllemeter med ulike typer melk, youghurt, og sennep. Og enda bedre liker jeg matvarebutikker som tilbyr hele vin-sortimentet til Vinmonopolet med mere. Ære være Tyskland for slikt. Og jeg storkoser meg når D og jeg er på matauk ilag. Og vi kjøpte mat og vin som om vi skulle på hyttetur langt vekk fra allfarvei i minst en måned. Men det skulle vi jo selvsagt ikke, vi skulle jo bare rett ned i gata. 


En time senere satt vi da her, D og jeg, Anni og Kai. Og drakk vin. Fine, gode vinen. Husker selvsagt ikke hva den heter, men den smakte i allefall ikke som husholdningssaft blandet med HB. Siden Anni og Kai skal gifte seg til sommeren, ble jo dette selvsagt temaet for kvelden. Tre flasker vin senere, hadde Kai hatt fire nervøse sammenbrudd, da det tydeligvis ikke har vært mye til kommunikasjon mellom ham og hans vordende brud hva bryllupet angår. Han var visstnok ikke klar over at Anni har planlagt et 50-talls bryllup med omlag 70 gjester - og det er bare de som hun vil invitere. Og at hun vil sage ned noen gamle eiketrær i hagen for å få plass til en badestamp var Kai også ubevisst. Men, det største sjokket kom i det Kai fikk vite at jeg skal være brudepike. Vill i blikket og med hysterisk latter tok Kai repern på ei vodkaflaske i en fåfengt håp om å få nervene under kontroll og kanskje våkne opp fra dette grusomme marerittet som utspant seg. Anni og jeg syntes dette var kostelig underholdning, skålte i glassene, og begynte å planlegge utdrikningslaget. Rundt rødvinsflaske nr. 5 hadde vi besluttet å ta feiringa i Norge. Halvveis nedi flaske nr. 6 hadde vi planlagt hytteturen. Etter noen Screwdrivers hadde jeg besluttet at vi skal kjøre rundt i den norske fjellheimen på firhjuling, iført hver vår Marius-genser, og skyte med hagle. Og da var festen visstnok slutt. 


Og - som sagt - nå får jeg altså ikke være brudepike alikevel. Herlighet, jeg synes jo idèen min er bare helt råtøff. Men greit nok, hvis de skal være ekle, så skal de også få smake Den Onde Damens hevn. Jeg sier bare en ting: Jeg håper de liker surströmning. FOR DE SKAL FAEN TUTE MEG FÅ ET PALLELASS AV DET I BRYLLUPSGAVE!!!


Lørdagen var jeg som skrevet noe redusert, og selvsagt betuttet over at mitt livs største drøm hadde gått ad undas. Men så fant jeg ei side som selger surströmning, og da var alt så mye bedre. 


Hviledagen søndag inneholdt langt fra hvile. Siden D og jeg skal titulere oss som samboere i en ikke altfor fjern fremtid, har vi begynt og forberede oss på denne tilstanden. Før jul kjøpte D et klesskap fra 20-tallet til meg i julegave. Skapet er kjempefint, men av og til lurer jeg på om noen jødebarn gjemte seg der inne i det nazistene herjet rundt. Og da blir jeg litt trist. For hva om klesskapet mitt faktisk bærer på en slik tragisk historie? Men nok om mine hjernespinnerier. I dag derimot, malte vi det som skal bli mitt avlukke. Mitt avlukke er på 40 m2, hvilket er omtrent total-størrelsen på leiligheta jeg leier i dag. Og siden jeg pleier å selge/gi bort/kaste alt jeg ikke trenger hver gang jeg flytter, så blir "lekerommet" mitt litt som strofen fra "Du ska få en dag i mårå":


... med blanke ark og farjestfter tel ...

Forøvrig har det sine fordeler å ha en håndverk-begavet arkitekt som fremtidig samboer. D kan alt om maling og slikt. Og så har han alt man trenger av utstyr. For ikke å snakke om viten om hvordan man gjør slike håndverksmessig ting. Altså, jeg kan også et og annet om plugger og sager og skrutrekkere, men må vemodig innrømme at D er og blir meg overlegen når det kommer til slike aktiviteter. Dog, det gjør ingenting, for da kan jeg gjøre ting jeg er flink til, som for eksempel å shoppe. Og planlegge grusomme hevnaksjoner ovenfor de som våger å legge seg ut med Den Onde Damen. Suuuuuurströööööömning ...

Jeg tok faktisk noen bilder fra renoveringsprosjektet, men jeg orker ikke begynne å lete frem kabler og bla-bla. Dessuten er jeg trett. Og i morgen tidlig skal jeg på treningsstudioet og løfte på meg både brokk og skive-utglidning. Sist uke hadde jeg bare gangsperre i fire dager ...



1 kommentar: