20110110

The road to hell is paved with good intentions

Ja, ja, ja - 2011! Nytt år og nye muligheter. Aviser og ukeblad er fulle av slankekurer og årshoroskoper - her skal det avspekkes i henhold til hvilken ascendant månen står i og hvor i verden mamma befant seg i det man ble presset ut av kosehulen og inn i dette begredelige livet.  Noen forskere utbasunerer "Du kan ikke trene deg slank", mens andre hårdnakket legger inn protest mot slike utsagn fra fagkollegaer. Andre mener igjen at man skal ikke spise karbohydrater, men derimot gjerne mengder med fett. Det er Fedon og Atkins, Southbeach og Dr. Kneipp, KK's superdiett og blodtypediett, og jeg vet ikke hva. Jeg søkte nettopp på Google etter ordet "diet" - og fikk 221 000 000 treff. 


Men dette innlegget er ikke myntet på en langvarig diskusjon om slanking og slikt. Eller horoskoper for den saks skyld. Det overlater jeg til de (u)faglærte. 


Veien til helvete er som sagt brolagt med gode forsetter, og er mine for 2011:


1. Gå ned i vekt
 - i 2009 gikk jeg ned så mye i vekt at legen sa til meg at enten fikk jeg værsågod legge på meg, ellers ble det tvangsinnlegging. Jeg byttet lege og er ennå ikke tvangsinnlagt. Den gangen var det ingen bevisst slankekur fra min side, det eneste jeg gjorde var å spise hovedsaklig mye grønt, samt gå mye. Uten joggesko eller fancy treningstøy. Neida, jeg bare slendret meg gjennom Berlins gater og parker og var såre fornøyd, da dette for meg er mental hygenie. Igår - derimot - var jeg på den store stygge vekta, og så at en juleferie tilbrakt hodestups i kakefatet og ribbefettet, samt fire lykkelige måneder med D virkelig har satt sine spor. I løpet av 2010 har jeg faen banke meg lagt på meg tretten kilo. Ikke noe rart at buksene er blitt trange og jeg kan tilby et reservehjul hvis noen skulle punktere. Jeg besluttet straks å melde meg inn på treningsstudio, og belønnet meg selv med en 6-pakning med Kvikk Lunsj. 


2. Bli en enda verre åndssnobb
- Jeg skal gå på enda flere utstillinger og fisefine kammerkonserter. Jeg skal lese enda flere klassikere og se enda flere skurrile filmer som man trenger på sin åndssnobb-CV. Jeg skal lære enda flere fine og fjonge fremmedord, og belemre mine omgivelser med utidig anvendelse av disse. Jeg skal utdanne meg innenfor gastronomiens uttrykker og lære meg navnet på minst en hvitvin utover Peach Canei. Og heretter heter det ikke "sjokoladekake", men "fondant". Selv om det er Sacher Torte. 


3. Bli den perfekte husfrue
- Selvsagt skal jeg beholde min polske vaskehjelp. Jeg anser dette som en moderne form for folkehjelp, samt støtte til distriktene. Dessuten, hvorfor skal jeg gjøre noe som hun kan adskillig bedre enn meg? Men jeg lover å heve lønnen hennes ... litt. Det jeg derimot skal gjøre i 2011 er å sy ferdig lappe-teppet til D, brodere duker og løpere og mye annet tull i både Hardanger- og svartsøm, for ikke å utelate korssting. Utover det skal jeg stjele kredittkortet til D og kjøpe en sånn der KitchenAid-maskin, for det har alle prektige  og designbevisste husfruer. Om jeg kommer til å anvende den i min galskap om å mutere til "Årets husfrue" er ennå usikkert, men om ikke annet så kan den stå fremme og gjøre nytte som snobbefaktor.


3.1. Utvide kokke-repertoiret
- D er verdens mest takknemlige når det kommer til mine kokkekunnskaper. Han spiser alt jeg lager, forutenom fiskeboller i hvit saus (oi, Sauce Bechamel heter det visstnok). Dog, det er nok bare et tidsspørsmål før han blir lei av mine gjengangere på kjøkkenet: 
 - Biff med hjemmelaget potetstappe (Entrecote avec pommes mousseline fait mason)
 - Salater
 - Spaghetti Bolognese


Jeg leser jo mer enn gjerne kokebøker, og har inntatt mangt et lekkert tenkt måltid mens jeg egentlig knasket i meg knekkebrød og havregrøt. Og selv om jeg er usedvanlig dyktig til å innbille meg at jeg spiser Coq au vin i stedet for vannsuppe, betviler jeg at D lar seg lure like lett. 


4. Champagne for all!!!
- Jeg akter faen forbanne meg på å drikke enda mer champagne i 2011. Og jeg skal bli enda mer full og full av faen enn jeg var i 2010. Jeg skal slutte å drikke husholdningssaft med vodka når jeg er ute, men heller ta en finere coctail som eplesaft og vodka. Jeg er jo tross alt på kontinentet


5. Ikke mer villmannshandling på IKEA
- Jeg skal kun kjøpe te-lys når det er det jeg skal ha. Jeg skal slutte å komme hjem med to stappfulle blåe poser, fyllt til randen med ting jeg overhodet ikke trenger. Ærlig talt - hvem trenger elleve ovnsformer?!? Eller sju ulike typer vannglass à åtte stykk? Og nei, jeg trenger ikke 277 plastikkbokser til oppbevaring av restemat! Jamfør vektstigningen i 2010, blir det jo åpenbart ikke rester igjen.  


6. Arbeide mer
- Til tross for at jeg pålagt meg selv å innstille barbar-shoppinga på IKEA, betyr ikke det at jeg skal gå hårdhendt til med sparekniven på alle de andre utgiftspostene i kategorien "Unødvendig luksus". Neida, den skal trappes opp. For at dette skal bli mulig, trenger jeg mer penger. Det første som skjer er at jeg og D flytter sammen, hvilket frigjør noe penger i husleie. I allefall nok til et par sko i måneden. Og siden jeg skal slanke meg, trenger jeg jo ny garderobe, hvilket kommer til å bli dyrt. Derfor må jeg arbeide mer. Og bli flinkere til utnytte nettverkene rundt meg. Dessuten har jeg bare godt av å få utvidet min språklige horisont. I fjor arbeidet jeg på et større prosjekt innenfor trafikkteknologi. Dette medførte mye research og tilegnelse av fagbestemt terminologi. Nå betviler jeg at jeg kommer til å dra stor nytte av dette i min private liv, men man vet aldri hvem man kan risikere å komme i snakk med på en flytur. I år satser jeg på at mitt oversetter-livs våte drøm går i oppfyllelse, og at NASA ringer og spør om hjelp.  


7. Være mer ond
- Jeg er jo blitt en liten pusekatt!!! Fy flate, jeg gremmes av meg selv inn til beinmargen. Det var altfor lite skyting med fysisk og verbal hagle i 2010, det var altfor lite pøbling, det var altfor lite raffinert ondskap. Hadde jeg hatt som mål å mobbe mer i 2011, ville jeg hatt evig nok å ta av, spesielt innenfor norske rosa-blogger. Men mobbing er ikke ondskap, det er skitten feighet, og slikt liker jeg ikke. Så, for å få opp andelen Ondskap i livet mitt, selv om det i første omgang kun rammer meg selv, skal jeg gjenoppta tradisjonen med å drikke meg fra gård og grunn hver helg. Det er som oftest i ladevins rus at de beste idèene kommer. 


Men nå må jeg stikke, skal på det der treningsstudioet og late som jeg vet hva markløft og armhevinger er for noe. Hvis jeg ikke har skrevet noe innen en måned, så er det fordi jeg ufrivillig prøvde å ta livet av meg på tredemølla. 

1 kommentar:

  1. 2. er også en av mine nyttårs forsetter...den viktigste:)

    SvarSlett