20110308

Ooops I dit it again!


Jeg forsømmer dette blogg-helvetet jeg egenhendig har skapt. Men det er en forsømmelse som er nødvendig. Skulle jeg skrive om alt jeg legger nesen oppi og har en mening om, ville jeg ha slitt ut tastaturene på flere edb-maskiner. Og hisset på meg stort sett alt og alle. De siste ukene har jeg f.eks. irritert på meg fire rynker og en sprukken milt over følgende:


1. Utidig bruk av ordet "sinnsyk" av ymse personer. Aftenpostens Per Egil Hegge tok dette heldigvis opp, og jeg - som sinnsyk - kan bare si meg enig i hans utsagn. Utover det blir jeg rett og slett mannevond over alle anglisismene som verserer der ute. Cry me a river hvis du er uenig! LOL og ROFL og BRB og bla bla bla.


2. von Guttenberg-forkjempere. Hvordan skal lille jeg få tillit til politikere når det viser seg at de med viten og vilje bedriver løgn og bedrag? Selv om dette fant sted her i Tyskland, ville det ikke forundre meg om vi har lignende tilfeller i Norge.


3. Det der såkalte lyset i mitt liv, også kjent som D. Akkurat nå er han en muggete, furtete, ublid kis, og er derfor degradert til "stearinlys-stump". 


4. Uforskammethet. Greit nok at man er en dyktig skiløper, men det er ikke dermed sagt at man kan oppføre seg som en snøsel. (Det fine med å sitte her på berget i Teutonia mens VM pågår i Norge, er at jeg slipper unna alt som har med skigåing og dets like å gjøre)


5. Forbanna Anni som alltid stikker av med limet til de falske øyevippene mine og glemmer å gi det tilbake. Jeg vet hvor du bor, di merr!!! (En etasje under meg)


Tja, ellers skjer det lite. Psoriasis-medisinen hhv. kortison-salvene begynner langsomt å gjøre livet noenlunde levelig. Og fredag skal jeg til hudlegen igjen for videre utredning. Og siden jeg heller ikke rører alkohol for tiden, er det lite å berette om fra den kanten. Siden jeg ikke tilbringer helgedagene med villmannsfylleri og dertilhørende ødeland-tendenser, har jeg jo plutselig penger til overs. Og de bruker jeg selvsagt opp på mye rart, som f.eks. svindyre hudbehandlinger, gourmetsalt, og bøker. Alltid bøker. 




1. 50 ideas you really need to know - Ben Dupré 
Som intellektuell dverg er jeg alltid på utkikk etter bøker som får meg til å virke intelligent. Om ikke annet som blærefyll i bokhylla.


2. The Hidden Reality - Brian Green
Jeg liker Brian, og Brian liker tydeligvis meg - for han skriver slik at jeg også kan begripe litt mer om verden og alle de andre verdene rundt meg. Og kanskje kommer jeg til å møte mitt parallelle-jeg en dag. Havoc galore!


3. The Disappearing Spoon - Sam Kean
Om historien bak det periodiske system. Greit å kunne briefe med skulle jeg havne på nørdeparty.


4. Min svarte notisbok - Den Onde Damen
Her skriver jeg ned alle navnene på personer jeg skal si et alvorsord til. Dette er den sjuende boka så langt i år.


5. Handbuch Nähen - Lorna Knight
Ja, jeg syr. Litt. Veldig skjevt.


6. Knitting on the Road - Nancy Bush
Ja, jeg strikker også. Herremin! Husmor! Husmord!


7. Blackwork Technique et modèles - Sonia Lucano
Jada, jeg broderer til og med. Alltid greit å kunne tilby Holbein-sting og Austmannarenning skulle noen behøve hjelp for å få sydd på en arm e.l.


8. Noir - Sonia Lucano
Enda en bok om svartsøm. Min fetisj for denne broderi-formen gjenspeiler deler av sjelen min. Svart ...


9. Nähen Alle Techniken Schritt für Schritt 
Kjøpt i den tro at NU skulle jeg endelig lære å sy rett. 


10. If ignorance is bliss, why aren't there more happy people - John Lloyd & John Mitchinson
En samling sitater. 


11. The Big Questions: Physics - Michael Brooks
En av de store greske filosofene mente at politikere burde studere fysikk, da fysikkens verden kunne gi svar på ymse politiske problemstillinger. Siden jeg har tenkt å ta over verden, anser jeg denne boken som grunnlektyre.


12. The Adventures of Huckleberry Finn - Mark Twain
Dette er angiveligvis en klassiker, og derfor må jo åndssnobber som undertegnede lese den.


13. Treasure Island - Robert Louis Stevenson
Også en klassiker. Dessuten er jeg en kvinnelig utgave av Captain Jack Sparrow i mitt parallelle univers. 


14. Around the World in Eighty Days - Jules Verne
Det blir litt som Bibelen, jeg har sett filmen og aldri orket lese boka. Siden jeg ikke vil lese Bibelen, leser jeg denne istedet. Og tilbringer sikkert noen timer ekstra i skjærsilden av den grunn.


15. The Elegant Universe - Brian Greene
Denne kjøpte jeg faktisk i fjor sommer, men siden jeg den gang også kjøpte mange andre bøker, samt i mellomtiden har handlet enda flere, har jeg ikke fått lest den før nå. Flott sengelektyre. Av og til må jeg tenke så hardt og nøye etter at jeg sovner av. 


16. Longman English Grammar - L. G. Alexander 
Denne er gammel. Og fortsatt fin. 


17. Pride and Prejudice - Jane Austen
Kjøpt hos bokbutikken på Oslo Lufthavn - et sted som pleier å føre meg ut i fristelse og økonomisk havari, det være seg med illustrerte utgaver av Tolkiens "Ringenes Herre", Jens Bjørneboes "Bestialitetens historie", Andre Bjerkes dikt, eller Tommy og Tigern-bøker.  En mellomlanding på Gardemoen uten bokbutikkbesøk blir som bakfylla uten å kunne huske at man var full i det hele tatt - steikende kjedelig og poengløst. 


Forresten, heter det egentlig "kjøpt hos" eller "kjøpt på"? Eller er det "kjøpt i"? Blir nemlig forvirret av konstellasjonen meg+norsk+tysk+preposisjoner ...




  

2 kommentarer:

  1. I nordnorge sier vi Kjøpt på butikken
    på østlandet sier vi kjøpt i butikken

    Men Kjøpt hos kjøpmannen
    tror jeg.......
    hilsen utflyttet norlandskjærring

    SvarSlett
  2. Kan man legge utroskap til side om man fortsetter, eller er man evig pint?
    :-S
    Hvordan opplever du det?

    SvarSlett