20110515

Er så snill så ...

I dag var jeg unntaksvis snill. Etter å ha trasket Berlins gater opp og ned, frem og tilbake, hit og dit, ble jeg plutselig overrasket av øsende regn. Himmelens sluser åpnet seg, og de ellers overfylte gatene i Berlin ble med ett nærmest folketomme. Spankulerte rundt i delikatesse-avdelingen til KaDeWe i en time, og bare måtte kjøpe italiensk tomatsaus og skotsk mango-chutney. Og så gikk jeg lei av turister og snobbete tyskere, og gikk ut. Det regnet fortsatt, så jeg satte meg ned på trappa til KaDeWe og tok en røyk. I regnværet stod en uteligger og solgte "Strassenfeger" - ukeavisa til byens hjemløse. Han var gjennomvåt. Menneske på menneske passerte ham, alle snudde hodet i motsatt retning og lot som de ikke så ham. Kollektiv ignoranse. 

Da jeg var ferdig med sigaretten min, hadde den verste regnskuren gitt seg. Uteliggeren stod fortsatt der. Fortsatt gjennomvåt. Fortsatt kollektivt ignorert. I det jeg skulle gå, gav jeg ham to euro, en sigarett, og en fløtekaramell. Og med ett stod det et menneske foran meg og strålte som ei sol, mens duskregnet falt ned. Han takket og bukket alt han var mann for. Og gikk og kjøpte seg ei pølse. 

Jeg gikk hjem og følte meg for en stakket stund som et bedre menneske.

1 kommentar:

  1. Pass på, du ødelegger ditt rykte som ond dame. Du må bytte navn til Den Fabelaktige Dame istedet :)

    SvarSlett