20120526

Bibliofili

Det finnes mange type mennesker. Man kan i pseudovitenskapelig øyesmed kategorisere disse mennesketypene etter alt mulig. Som for eksempel deres gjøren og laden når de er borte på besøk. Jeg tror den meste kjente typen er "Sniktitterne på badet". Du vet - de som sniktitter i skap og skuffer på badet ditt. Her er man nemlig uforstyrret - bad hhv. toalett er jo et avtrede for heller private gjøremål. Og litt uforskammet romstering i vertskapets hygieneartikler og alt annet man har på badet. De mest dristige av disse "Sniktitterne på badet" innrømmer indirekte til romsteringa i form av kommentarer som typ "Å, den parfymen din lukter så godt, så jeg prøvde den just nå som jeg var på toalettet." . At parfymeflaska står helt innerst i badskapet, nevnes det ikke et ord om. Men nå vet du for sikkert at venninna di - eller kanskje venninna til venninna di (som du overhodet ikke kjenner) - har ransaket badet ditt. 

Jeg - til tross for en milelang liste med lyter og feil - er ikke en "Sniktitter på badet". Jeg vet til dags dato ikke hva venninnene mine har i badskapene sine. Men jeg vet hva de har i bokhyllene. For jeg tilhører kategorien "Bokhyllesniktitterne". Og i samme åndedrag kan jeg vel innrømme at jeg ofte tar meg i å bedømme vertskapet etter hva som står i bokhyllene. Hvis de overhodet har bokhyller da. Sistnevnte vertskap gjør meg alltid usikker og undrende på hva det er slags mennesker jeg besøker. 

For jeg elsker bøker. Hvis man ser bort i fra badet mitt, finner man bøker i samtlige rom i leiligheta mi. Og samlinga bare vokser og vokser og vokser. Fordelen med et relativt stort utvalg i ymse litteratur er at mine overnattingsgjester som oftest finner noe som kiler interessen deres. Hvilket igjen betyr at jeg slipper å underholde dem. Her i heimen finner du nemlig det meste. Fra Shakespeare til Tommy og Tigern (hhv. Calvin and Hobbes). Fra bøker vedrørende engelsk grammatikk til kvantefysikk. Ayn Rand står og smiler ved siden av Dante Aligheri og Roger Penrose. Filosofihistorie ved siden av diverse litteratur om seriemordere. "Ringenes Herre" omringes av "Bestialitetens historie" og "The Norton Anthology of Poetry". Hunter S. Thompsons "Fear and Loathing in America" deler hylleplass med det meste av Richard Dawkins og Nemi. De fleste klassiske litterære verk finnes her, like mye som det finnes bøker på alle mulige temaer som kalligrafi, matematikk, tysk historie, skikk og bruk, anatomi, astronomi, økonomi, biologi, kjemi, fysikk, lingvistikk, kosmetikk, broderi, origami osv. 

Og skulle besøket mitt ha litt sære interesser, er det óg et vingespenn hva nisje-litteratur angår. Kan jeg friste med hvordan vektløshet påvirker menneskets fysiologi? Eller en håndbok for lesbiske? Kanskje ei hel bok om alfabetets utvikling? 


Så, siden jeg er så glad i bøker, tilbrakte jeg dagen i dag på en av mine favorittbutikker her i Berlin - Dussmanns i Friedrichstrasse. De har et relativt greit utvalg i engelskspråklig litteratur. Det vil si, "relativt greit nok utvalg" betyr ikke at jeg ikke finner noe der. Tvert i mot. Kunne sikkert ha kjøpt halve butikken - men det hadde blitt litt tungt å bære hjem. 


Sommerlektyren min per 26. Mai 2012 er følgende:


1) The Unfolding of Language - Guy Deutscher 
Omhandler språkets utvikling, hvordan vi gikk fra gutturale stønn til setningskonstruksjoner som innehar en komplisert grammatikk, et enormt ordforråd, og nyanseforskjeller i meninga av et og samme ord (bare tenk på alle meningene ordet "vær" har på norsk)


2) Inside of a Dog - Alexandra Horowitz
Jeg elsker hundevofser. Nå skal jeg lese om de. Kommer sikkert til å kidnappe en kjøter til slutt. 

3) Them: Adventures with Extremists - Jon Ronson
Tidligere i vinter leste jeg "The Psychopath Test" av samme forfatter. Denne boka derimot, omhandler ekstremister. Og jeg kan jo til tider være ganske ekstrem. Som når jeg sniktitter i bokhylla di for eksempel. 

4) Bad Science - Ben Goldacre
Denne boka tar et oppgjør med en del av den mer spekulative delen av bl.a. medisinen - homeopati - og annen nonsens.


5) The Science of Love and Betrayal - Robin Dunbar
Som noen som har elsket og tapt, syntes jeg at denne boka burde være pliktlektyre. I alle fall for meg. 

6) Why is Q Always Followed by U?" - Michael Quinion
En bok som tar for seg en rekke idiomatiske/sosiolektiske uttrykk og slangord i det engelske språkrom og deres etymologi. 

Sånn, nå skal jeg gi meg bøkene i vold og rett og slett storkose meg. Og litt senere blir det taco-salat. Ha en fortreffelig lørdag!

 

1 kommentar:

  1. Kos deg med nytt lesestoff og tacosalaten! :) Og ha ei flott pinse!
    Line

    SvarSlett